BNCT

Suomalaiseen syöpähoitoon merkittävä kilpailuetu kansainvälisillä markkinoilla
HYKSIN OY JA NEUTRON THERAPEUTICS SOPIMUKSEEN BNCT-SÄDEHOITOJEN TUOTTAMISEKSI KANSAINVÄLISESTI

Maailman ensimmäinen sairaalakäyttöön soveltuva BNCT-laite saadaan HYKS Syöpäkeskukseen vuoden 2018 aikana. Uudesta tekniikasta on saatu lupaavia tuloksia pään ja kaulan alueen syöpien hoidossa. Uutta hoitoa voivat saada niin suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin potilaat.

HUS:n tytäryhtiönä toimiva yksityissairaala HYKSin Oy ja uuden BNCT-tekniikan kehittänyt yhdysvaltalainen Neutron Therapeutics ovat solmineet sopimuksen HYKS Syöpäkeskuksessa annettavien sädehoitojen tuottamiseksi ulkomaalaisille  potilaille.

Uusi tekniikka mahdollistaa BNCT-sädehoidot

Boorineutronikaappaushoito BNCT on biologisesti tiettyyn elimistön rakenteeseen kohdennettavaa sädehoitoa. Tekniikan avulla hoidettiin 1999 – 2011 yli 200 HUS:n pään ja kaulan alueen syöpää sairastavaa potilasta. Toiminta jouduttiin lopettamaan, kun hoidossa käytetty ydinreaktori suljettiin. Tämän jälkeen Neutron Therapeutics on kehittänyt BNCT-tekniikkaa niin, että reaktoreiden sijaan neutroneja voidaan nyt tuottaa hiukkaskiihdyttimellä.

BNCT-hoidon etuna on se, että hoitoon tarvittava sädeannos voidaan antaa jopa vain yhdellä kerralla, kun tavanomaisia sädehoitoja annetaan kohteesta ja hoitomuodosta riippuen yleensä useita. Biologisena hoitomuotona sädehoito saadaan myös kohdennettua pääosin syöpäkasvaimeen, mikä säästää terveitä kudoksia.

Maailman ensimmäinen sairaalakäyttöön sopiva BNCT-laite HUS:iin 2018

Uusi BNCT-laite sijoitetaan Meilahden sairaala-alueen voimakeskukseen rakennettaviin nykyaikaisiin hoitotiloihin. Hoidot päästään aloittamaan arviolta syksyyn 2018 mennessä.

Suomalaiset potilaat saavat hoidon osana julkista terveydenhoitojärjestelmää.

”BNCT-hoitojen aloittaminen ensimmäisenä sairaalana maailmassa antaa HYKS Syöpäkeskukselle merkittävän kilpailuedun kansainvälisillä terveyspalveluiden markkinoilla. Tavoitteenamme on myös selvittää BNCT-hoitojen soveltuvuutta muihin kuin pään ja kaulan alueen syöpiin, joten asemamme maailmanlaajuisesti merkittävänä syöpähoidon tutkimus- ja kehittämiskeskuksena vahvistuu”, kertoo HYKS Syöpäkeskuksen toimialajohtaja Johanna Mattson.

Neutron Therapeutics  vastaa laitteen toimittamisesta Suomeen: ”HYKS Syöpäkeskuksen korkeatasoinen tutkimus ja aiempina vuosina syntynyt BNCT-kokemus olivat syy siihen, että halusimme laitteen nimenomaan Suomeen. Odotuksemme hoitomenetelmän leviämisestä kansainvälisesti ovat suuret. Yhteistyön käynnistyminen HYKSin Oy:n kanssa on tärkeä osa palveluittemme kansainvälistämistä”, toteaa yrityksen Suomen toimintoja johtava Erkki Tenhunen.

HYKSin Oy kanavoi ulkomaalaiset potilaat

HYKSin Oy:n ja Neutron Therapeuticsin kanssa solmitun yhteistyösopimuksen myötä palvelua ryhdytään markkinoimaan kansainvälisesti . ”Valtaosa, noin 80% potilaistamme tulee ulkomailta, joten meillä on luonnollisesti vankka kokemus ulkomaalaisten potilaiden hoidosta. Hoitomuoto tulee olemaan yksi palveluvalikoimamme lippulaivoista ja se tulee varmasti herättämään kansainvälisten yhteistyökumppaneittemme mielenkiinnon”, iloitsee HYKSin Oy:n toimitusjohtaja Markus Orava.

HYKSin Oy tuottaa HUS:n sairaanhoitopalveluita yksityisesti suomalaisille ja ulkomaalaisille potilaille. Palvelut tuotetaan hyödyntämällä HUS:n osaamista sekä vapaana olevia hoitotiloja ja -laitteita. Yrityksen omistavat HUS (70%), Invalidisäätiö (20%) sekä Varma (10%). Yrityksessä työskentelee 10 henkilöä ja palveluita tuottaa noin 300 HUS:n erikoislääkäriä ja muuta terveydenhuollon ammattilaista virka-ajan ulkopuolella.

Neutron Therapeutics on Yhdysvalloissa vuonna 2015 perustettu yritys, joka on kehittänyt boorineutronikaappaushoitoon (BNCT) perustuvan sädehoitomenetelmän. Yhtiö haluaa edistää BNCT-hoidon lääketieteellistä tutkimusta ja laitteen tulemista kaikille saataville olevaksi ensilinjan syöpähoidoksi.  Sen tytäryhtiö Neutron Therapeutics Finland Oy vastaa ensimmäisen BNCT-laitteen toimittamisesta Helsingin yliopistolliseen sairaalaan ja BNCT-teknologian jatkokehittämisestä yhdessä HUS:n kanssa.